5 tips til Facebook dynamisk produkt remarketing

11. October 2018

Hvis du sidder og skal til at optimere dine Facebook dynamiske remarketing annoncer eller skal til at lave dine første, vil vi forsøge at give dig vores 5 bedste tips til din Facebook remarketing.

Indlægget giver en overordnet idé til dine annoncer og det er derfor vigtigt, at du har grundlæggende kendskab til business manageren og din annonceadministrator.


Hvad er Facebook Dynamisk Remarketing?

Hvis du ikke allerede kender til Facebook Dynamisk Remarketing er det en skam. For du har stor mulighed for at opnå nogle af de bedste resultater med netop dette annonceformat.

Når en af vores bureau-partnere får en ny webshop kunde, er det ofte deres førsteprioritet at opsætte en dynamisk remarketing kampagne. Det er det, af den simple årsag, at det bare virker!

En Dynamisk Remarketing kampagne er en annonce som går ind og leveres til alle de Facebook brugere som netop har besøgt din webshop. Lad os antage at du sælger tøj. Din kunde har netop været inde og kigge på den sorte t-shirt du har på shoppen. Kunden valgte at kigge på produktet, men har efterfølgende valgt at forlade din side uden at have gennemført en ordre.

Med Facebook Dynamisk Remarketing, har du nu mulighed for at nå ud til kunden, som netop har vist interesse for dit produkt. Kunden er ude at undersøge markedet og er i den grad købeklar – derfor er dine dynamiske annoncer bare hamrende effektive.


Tip 1) Tilføj et overlay med pris og rabatter

Dette tip skal vi hos Feedr naturligvis nævne. Vi har testet og set resultaterne på rigtig mange shops og det taler for sig selv. Du får en væsentlig bedre CTR og derved en højere kvalitetsscore, hvis du tydeliggør prisen og skaber lidt mere opmærksomhed på din annonce. Det kan derfor give rigtig god mening at få lagt et overlay ovenpå billederne, fremfor at vise dine fritlagte produktbilleder. Se f.eks. forskellen på disse to annoncer:

Facebook annonce uden overlaysFacebook annonce med overlay


Tip 2) Hav dine USP’er med i annonceteksten

Når du arbejder med dine Facebook annoncer er det en rigtig god idé at liste dine USP’er. Dette kan med fordel gøres med nogle emojis – enten en passende emoji til den enkelte USP eller også checkmarks.

Når din bruger ser din annonce og ser din shop, er det utrolig vigtigt at fremvise dine USP’er (Unique Selling Points). Det lyder meget avanceret, men er egentlig såre simpelt: Hvad er det du er god til, som dine konkurrenter formegentlig ikke kan? Eksempler på USP’er kunne være:

  • E-mærket webshop
  • 1.000 produkter på lager
  • Dag-til-dag levering
  • Fri fragt
  • 100 dages returret
  • 5/5 stjerner på Trustpilot


Listen kan blive lang, så sørg derfor blot at liste dine 4-6 vigtigste USP’er som dine kunder elsker ved dig. I bund og grund skal dine USP’er (og din annonce) fortælle hvorfor at dine kunder skal handle hos netop dig og ikke hos konkurrenterne.

Har du mulighed for at flette en USP eller en linje ind i teksten som opfordrer til at købe nu, vil det være en klar fordel.


Tip 3) Fremprovokér ”Læs mere” og opnå højere kvalitetsscore

Hvis din annoncetekst fylder ’for meget’ vil din annonce få en ”Læs mere”-knap. Det har længe været diskuteret om det er en god idé at have denne ”læs mere”-knap men konklusionen er enkel:

Kan du formå at få modtageren til at klikke på knappen vil din kvalitetsscore stige, da brugerne nu interagerer med din annonce. Det er derfor vigtigt, at du skriver noget catchy som gør at brugeren bliver nysgerrig og har lyst til at læse mere.

En højere kvalitetsscore vil i sidste ende give dig lavere klik- og visningspriser, hvilket giver en højere ROAS.


Tip 4) Test forskellige målgrupper

Der kan være rigtig store besparelser at hente, ved at definere den rigtige målgruppe. Jeg har selv opnået 50% lavere CPA (cost per action). Når man kører remarketing på Facebook, benytter man ofte standard-målgruppen ”Set eller føjet til kurven sidste 14 dage”. Denne målgruppe kan som sådan også godt være fin, men det kan give meget bedre CPA, hvis du forsøger at lege lidt med denne målgruppe. Eksempler med forskellige målgrupper kunne være:

  • Føjet til kurven/Set produkt: Prøv at ændre målgruppen til kun at være de personer som har tilføjet noget til kurven. Det er altså ikke nok, at kunden har set varen. Den skal være tilføjet til kurven. Disse kunder er ofte væsentlig mere relevante, men det kræver dog at du i forvejen har meget trafik på din hjemmeside, før at du kan få bare en smule volumen på denne målgruppe
  • Tidsinterval: Det kan være en rigtig god idé at teste om det kan betale sig kun at køre din kampagne max 3 dage efter, at kunden har set/lagt varen kurven. Standard i Facebook er som udgangspunkt 14 dage, men det er langt fra alle shops, hvor det giver mening at eksponere sig selv i så lang tid.
  • Demografi: Det kan være en god idé at sætte et demografi-filter på. Et eksempel er blandt andet en graviditetsbutik, som har kørt remarketing på al trafik. Ved at ekskludere alle mænd og kun bruge penge på de kvinder som har set et produkt, er det altså lykkedes næsten at halvere CPA. Det kan derfor give rigtig god mening at se hvem der er ens kernemålgruppe og sørge for, at det kun er dem der bliver eksponeret.



Tip 5) Test forskellige annonceformater

Nu har du lavet en god annonce og målrettet den korrekt. Nu vil det være en klar fordel at teste forskellige annonceformater af. Måden hvorpå, at du skal splitteste din annonce skal være ved hjælp af Facebooks A/B-test værktøj. Opretter du i stedet to annonceformater under samme annoncegruppe/kampagne, vil Facebook i langt de fleste tilfælde være en tand for hurtig til at udpege en vinder, hvorfor en af annoncerne får langt flere visninger end den anden. Du kan læse mere om splittests i Facebook lige her.

Det kan være vanskeligt at splitteste overlays på produktkataloget, da du ikke kan bruge Facebooks A/B-test tool til netop denne del. Du er derfor nødt til at køre 2 kampagner særskilt med det i mente, at du alligevel ikke helt kan bruge resultatet af testen. Det er nærmere beskrevet lige her.

Når du har besluttet at teste forskellige annonceformater og eventuelt annoncetekster, er det blot at benytte Facebooks A/B-test tool. Dette tool finder du ved at redigere din originale kampagne – her har du mulighed for at så A/B test fra.

Værktøjet gør blot, at annoncerne vises 50/50 til alle i målgruppen og du har derfor selv mulighed efterfølgende til at udpege en reel vinderannonce og du kan nu arbejde videre med vinderannoncen.